Hvad er flexleasing

Flexleasing er kendt for at være det rette valg, hvis du ønsker at lease en bil i særklasse. Hvis du har et godt øje til biler i de lidt dyrere prisklasser, vil flexleasing derfor med stor sandsynlighed være noget for dig. Da registreringsafgiften i Danmark er på hele 150 procent på nye biler, vil det for mange være urealistisk at kunne køre rundt i dyrere biler her i landet. Derfor kan flexleasing være til stor hjælp, da du ved flexleasing undgår at betale den høje registreringsafgift på én kan, men i stedet deler den ud over hele leasingperioden og du betaler derfor kun en procentsats til SKAT, som er inkluderet i din leasingydelse. Procentsatsen afhænger af bilens alder. På den måde bliver det langt mere realistisk at sidde bag rattet i en luksusbil, uden at sprænge hele dit budget.

Procentsatser: 0-3 Måneder – 2% registreringsafgift 3-36 Måneder – 1% registreringsafgift Over 36 måneder – 0,5% registreringsafgift

Økonomiske facts

Ved flexleasing fungerer betaling på nogle måder ligesom ved privatleasing, hvor du betaler en førstegangsydelse, samt en månedlig ydelse. Der hvor flexleasing er anderledes end privatleasing er i forhold til forholdene efter endt kontrakt. Der vil nemlig være en restværdi indskrevet i leasingaftalen, hvilket er den værdi, som man forventer at bilen er værd ved leasingperiodens afslutning. Det er derfor vigtigt at restværdien afspejler den reelle markedspris på så realistisk vis som muligt. Vi hos Vangskov biler A/S, lader dog aldrig vores kunder i stikken og indestår derfor gerne for bilens restværdi. Det er kun ved erhvervsleasing, at du selv vælge om du selv vil indestå for bilens restværdi. Er du privatperson, vil leasingmetoden være privatleasing, som vi også beskriver her. Hvis Vangskov Biler A/S skal indestå for restværdien, vil der være nogle krav, såsom service og vedligeholdelses aftale. Dertil vil en garanti forsikring være en rigtig god ide, som vil afdække eventuelle havarisituationer i leasingperioden.

Fordele ved flexleasing

  • Lavere afskrivning på bilen, da afgiften betales pr. måned og ikke på én gang.
  • Lavere kapitalbinding, da det kun er udbetalingen som skal betales up front.
  • Lavere risiko ved gensalg, da bilen står uden registreringsafgift og det vil derfor være muligt at sælge bilen videre i udlandet. Her er efterspørgslen til tider større.
  • Ingen kilometerbegrænsning. (Gælder kun erhvervsleasinger, hvor du/dit firma selv indestår for restværdien.)
  • Du kender dine omkostninger fra start til slut. (Gælder ved samtidig tegning af serviceaftale og garantiforsikring, som kommer ud over leasingydelsen og kontrakten.)

Ulemper ved flexleasing

  • Vær altid opmærksom på restværdi, hvis du selv skal indestå for den. Da vi hos Vangskov Biler A/S gerne indestår for restværdien på langt de fleste af vores leasinger, vil dette ikke være en ulempe. Dog vil der her være krav til kilometerbegrænsning, stand ved tilbagelevering og tegning af service og vedligeholdelsesaftale. Dertil vil det være en god løsning at tegne en garantiforsikring i leasingperioden.
Hvad er privatleasing?

Privatleasing er den hidtil mest populære leasingform, hvor du ‘lejer’ en bil ved et leasingfirma eller en forhandler, som så tager bilen retur efter kontraktens udløb. Man privatleaser typisk i 12 til 36 mdr. Når perioden er på plads, skal du som privatleaser betale et engangsbeløb for at få bilen, hvorefter du betaler en fast pris hver måned. Der vil som regel også være mulighed for at aflevere bilen før tid, men vær opmærksom på at der ofte er en minimumsperiode du skal have haft bilen i, før du kan aflevere bilen tilbage til leasingfirmaet. Derudover gælder det for privatleasing at der er en kilometerbegrænsning som du er forpligtet til at overholde. Du skal derfor på forhånd have fastlagt dig på et bestemt antal kilometer om året, som for eksempel 15.000 eller 20.000 kilometer.

Fordele ved privatleasing

  • Det er let at skifte din bil ofte.
  • Førstegangsydelsen er typisk lavere.
  • Du betaler en fast ydelse hver måned.
  • Du skal ikke selv stå for salg af din brugte bil.

Ulemper ved privatleasing

  • Det kan i visse situationer være svært at komme ud af aftalen
  • Du ejer ikke selv bilen
  • Du skal skifte bil ofte (ved kontraktens udløb)
  • Du lægger dig fast på et bestemt kilometertal pr. år
  • Der kan være uenighed om bilens stand ved aflevering

Efter endt kontrakt Som privatleaser er du forpligtet til at aflevere bilen i god stand efter endt kontrakt og er selv ansvarlig for ridser, buler og lignende som du kan have påført bilen – i hvert fald de skader som betragtes for at gælde ud over almindeligt slid ved brug.

Hvis Vangskov Biler A/S eller leasinggiver skal indestå for restværdien og tilbagemodtagelse, udarbejdes også en rapport med billede dokumentation for evt. buler og skræmmer på leveringstidspunktet.

Ved tilbagelevering gennemgår vi bilen, præcis som ved levering, hvorfra der bliver udarbejdet en tilstandsrapport. Alle rapporter og priser opgøres via forsikringsselskabernes programstyring Forsi. Dette sikre dig som kunde i forhold til, at priserne altid opgives efter fabrikantens forskrifter og arbejdstider, både på skader, mekanisk arbejde og malerarbejde. Hvis bilen skal have udarbejdet nogle former for skader, vil denne udgift blive faktureret direkte til dig som kunde/slutbruger.

Uanset hvilken løsning du vælger, som der passer dig og dine behov, vil du få leveret en bil, som har gennemgået en brugtbilstest og er nøje efterset for eventuelle buler eller skræmmer. Hvis Vangskov Biler A/S eller leasinggiver skal indestå for restværdien og tilbagemodtagelse, udarbejdes også en rapport med billede dokumentation for evt. buler og skræmmer på leveringstidspunktet.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en løsning, som passer lige netop dig, dine behov og din økonomi.

Med venlig hilsen Vangskov Biler